כולם רוצים למקסם את הביצועים העסקיים. העניין הוא שביצועים עסקיים הם תופעה רבת פנים שלא ניתן לצמצם אותה למשוואה אחת פשוטה. הם תוצר של משחק גומלין מורכב ועתיר משתנים, הכולל גורמים מוחשיים ובלתי מוחשיים, המעוצבים על ידי מגוון תהליכים. ובעוד
שמדדים פיננסיים כמו הכנסות, רווח ונתח שוק מספקים תמונת מצב כמותית הם לא מספקים תמונת מצב מלאה, שכן גורמים כמו מעורבות עובדים, מוטיבציה, אחווה, סגנון ניהול, שיתוף פעולה וגאווה או במילים אחרות - האקלים הארגוני - משחקים תפקיד חשוב בעיצוב מסלולה של חברה.
ואכן, מחקר שערכנו ב- Great Place To Work משרטט את הקשר ההדוק שבין אקלים ארגוני חיובי לבין שיפור במדדים עסקיים כמו: פרודוקטיביות, שימור לקוחות, חדשנות, זמישות (הלחם של זריזות וגמישות, Agility), רווחת עובדים ושירות לקוחות.
ייתכן מאוד שהאינטואיציה שלכם מכירה בקשר הזה שקיים בין אקלים ארגוני חיובי לבין שיפור ביצועים עסקיים, אבל כולנו יודעים שבעולם העסקי אין די בתחושות בטן, ברחשי לב או באינטואיציה, ואת האמת, כיום גם לא צריך להסתמך עליהם. כדי להשיג את תשומת הלב של מנהלים שעדיין לא מכירים בקשר הזה ולגרום להם לפעול צריך DATA, צריך נתונים המגבים את הקשר, צריך הוכחות לכך שהאקלים בארגון משפיע באופן ישיר ועקיף על השורה התחתונה – כלומר על שורת הרווח, והמחקר שלנו מספק בדיוק את זה, הוא מספק הוכחות חותכות.
"ככל שהציון שלנו בסקר ה-Trust Index™ של Great Place To Work, המהווה סמכות גלובלית לתרבות במקומות עבודה - עלה, כך עלתה בהתאמה גם רווחיות החברה", ג'ון ברוק, מנכ"ל חברת Trek Bicycle, מוסמכת Great Place To Work משנת 2010 ועד היום.
יונתן פייטרה, בעלים של Great Place To Work ישראל מספר: "זה לא פשוט ליצור אקלים ארגוני חיובי וזה עוד יותר לא פשוט לשמור עליו לאורך הזמן. אנחנו יודעים את זה, במיוחד לנוכח העובדה שאנו חיים בעולם כל כך כאוטי. עולם בו אנו נדרשים להתמודד עם אתגרים מרובים ומורכבים, החל ממחסור בעובדים ואי ודאות כלכלית דרך שינויי-אקלים ועד מלחמות ומתח פוליטי גואה. לאור זאת, מנהלים בכל העולם ובוודאי שגם כאן אצלנו בישראל צריכים ליצור תרבות ארגונית עמידה, חסונה, כזו שרואה פני עתיד, על מנת להישאר תחרותיים."
בתמונה: יונתן פייטרה, בעלים של Great Place To Work ישראל.
אז איך בכל זאת ממנפים את האקלים הארגוני לשיפור ביצועים עסקיים?
יונתן פייטרה: "כדי לענות על שאלה זו רתמנו למשימה את 100 החברות הטובות ביותר לעבוד בהן באירופה ברשימת Great Place To Work והן סיפקו לנו מפת דרכים שניתן לעקוב אחריה ולעבוד לפיה.
כאשר השווינו חברות אלו לחברות ממוצעות באירופה ראינו באופן ברור ושאינו משתמע לשני פנים את ההשפעה הניכרת שיש לאקלים הארגוני על הביצועים העסקיים.
זיהינו שחברות הנמנות עם רשימת 100 החברות הטובות לעבוד בהן באירופה של Great Place To Work בנו קשר אמיץ וחזק עם עובדיהן. קשר זה הוביל לביצועים עסקיים טובים יותר הבאו לידי ביטוי ברמות גבוהות יותר של זמישות, שימור עובדים, פרודוקטיביות, הפניות ורווחת עובדים."
בתמונה: גרף של תוצאות סקר העובדים הגדול של Great Place To Work שנערך באירופה וישראל ב-2024 ומשווה בין חווית העובדים בחברות אירופאיות ממוצעות לבין חווית העובדים בחברות הנמנות עם רשימת החברות הטובות ביותר לעבוד בהן.
#1 חברות שנהדר לעבוד בהן הן פרודוקטיביות יותר
למעשה, ארצות הברית הכפילה את הפרודוקטיביות שלה ב-20 שנים האחרונות בעוד החברות הממוצעות באירופה שומרות על קו שטוח בפרבולת הפרודוקטיביות, ואפילו חוו ירידה ברמת הפרודוקטיביות מאז התפרצות הקורונה.
מנגד, כאשר בוחנים מקרוב חברות אירופיות הנמנות עם רשימת הארגונים הטובים ביותר לעבוד בהם של Great Place To Work הנתונים משתנים מקצה לקצה. 90% מהעובדים בחברות האירופאיות האלו מסכימים עם ההיגד ש"העובדים משקיעים אקסטרה מאמץ בעבודה", נתון גבוה מאוד ביחס ל-59% מהעובדים המסכימים עם היגד זה בארגונים אירופאיים ממוצעים, זהו הבדל של כ-50%. ומה קורה כאן אצלנו? בישראל 53% מהעובדים מסכימים עם ההצהרה ש"העובדים משקיעים אקסטרה מאמץ בעבודה".
יונתן פייטרה: "כל מנהל שואף וצריך שעובדיו ישקיעו בעבודה ויתנו את המקסימום, זה חיוני להצלחה העסקית. אך חשוב להבין כי השקעה שכזו לא מתרחשת בחלל ריק. כדי שעובדים ישקיעו אקסטרה מאמץ בעבודה, על המנהלים לייצר תרבות של שיתוף במקום העבודה."
מה מעודד פרודוקטיביות? חברות. ממחקר שערכנו ב- Great Place To Work® עולה כי המניע מספר 1 לחברות בארגונים הוא אחווה. הסיכוי שעובדים ישקיעו אקסטרה בעבודה גדול ב-108% כאשר הם חשים שהם יכולים לסמוך על קולגות שלהם שישתפו עימם פעולה."
טיפ למנהלים: אם אתם מעוניינים שעובדיכם ישקיעו יותר מאמץ בעבודה כל שעליכם לעשות זה לגרום להם להרגיש שהם יכולים לסמוך אחד על השני.
#2 כושר שימור העובדים ושיעור ההפניות גבוה יותר בחברות שנפלא לעבוד בהן
אירופה מתמודדת ממש בימים אלו עם מחסור בידיים עובדות וגם כאן בישראל מורגש מחסור בעובדים במגזרים רבים, לאור המלחמה המתמשכת, הבידוד הבינלאומי ותקופות המילואים הממושכות. זה מעלה את הצורך בשימור העובדים הקיימים והופך אותו לצורך קיומי ממש ומקשה על גיוס עובדים חדשים.
בחברות הטובות ביותר לעבוד בהן באירופה 86% מהעובדים מסכימים עם ההיגד "אני רוצה להמשיך לעבוד במקום העבודה שלי עוד הרבה זמן", ורק 60% מהעובדים המועסקים בחברות אירופאיות ממוצעות מסכימים עם היגד זה. בישראל כ-56% מהעובדים מסכימים עם ההיגד.
יונתן פייטרה: "לתחלופת עובדים גבוהה יש מחיר גבוה. מחיר הבא לידי ביטוי במורל, בפרודוקטיביות וכמובן גם ניכר ברווחים. ובתקופה שבה יש מחסור גדול כל כך בעובדים מוכשרים, עובדים מרוצים לא רק נשארים לאורך זמן רב במקום עבודתם אלא הם גם משמשים סוכנים הממליצים על מקום העבודה שלהם וכך מושכים באופן טבעי וספונטני עובדים וטאלנטים חדשים לחברות שלהם, מבלי להשקיע שקל אחד בגיוס.
כ-90% מהעובדים שעובדים בארגונים הנמנים עם רשימת החברות הטובות ביותר לעבוד בהן של Great Place To Work מסכימים עם ההיגד "אמליץ לחבריי ולקרוביי על מקום עבודתי", בעוד שרק 55% עובדים במקומות עבודה ממוצעים באירופה מסכימים עם ההיגד – זה הבדל של 62%. בישראל התוצאות דומות למקומות עבודה ממוצעים באירופה, ורק 50% מהעובדים מסכימים על ההיגד "אמליץ לחבריי ולקרוביי על מקום עבודתי"."
מה מגדיל את כושר שימור העובדים? התשובה היא - תחושת מטרה! לעובדים החשים שעבודתם היא משמעותית יש סיכוי הגבוה ב-67% לרצות לעבוד עבור החברה שלהם לאורך זמן רב יותר. הסיכוי שעובדים ירצו להמשיך לעבוד במקום עבודתם גדול ב-67% כאשר הם חשים שעבודתם היא משמעותית.
טיפ למנהלים: אם אתם רוצים לשפר את כושר שימור העובדים ולמנוע תחלופת עובדים בחברה שלכם וודאו שהעובדים שלכם מרגישים שעבודתם חשובה, משמעותית ובעלת ערך.
#3 במקומות עבודה שנפלא לעבוד בהם יש יותר חדשנות והם גם יותר זמישים
כדי להישאר תחרותיים, מנהלים צריכים שהחברה שלהם תהיה חדשנית ובעלת כושר הסתגלות מהיר. העדר זמישות מקטינה את היכולת לאמץ טכנולוגיות חדשות ויעילות כמו למשל טכנולוגיות בינה מלאכותית, וגם מקטינה את היכולת של החברה לעמוד ביעדים חברתיים, סביבתיים ותאגידיים (ESG) כמו גם באתגרים נוספים.
כ-90% מהעובדים בארגונים הנמנים עם רשימת 100 החברות הטובות ביותר לעבוד בהן באירופה מתארים את מקום עבודתם ככזה הניחן ביכולת הסתגלות לשינויים הנדרשים כדי להצליח, בעוד שבמקומות עבודה ממוצעים באירופה רק 54% סבורים שמקום עבודתם זמיש וסתגלן. ובאופן לא מפתיע, גילינו גם ששיעורי החדשנות גבוהים יותר - ב-66% יותר במקומות עבודה שנפלא לעבוד בהם.
איך יוצרים מקום עבוד זמיש? - חוגגים התנסות בדברים חדשים ומחבקים רעיונות מקוריים. באקלים ארגוני שבו חוגגים עובדים המתנסים בדברים חדשים, לא משנה מה התוצאות של ההתנסות, יש סיכוי של 66% שהארגון יחשב זמיש וסיכוי גדול 36% שהארגון יחשב כחדשני.
טיפ למנהלים: אחת הדרכים הטובות והיעילות ביותר לעודד חדשנות היא על ידי הצעת הכשרות, הדרכות והזדמנויות להתפתחות מקצועית של העובדים. כאשר מציעים אפשרויות כאלו לעובדים יש סיכוי גדול פי 69% שהם ידווחו על הזדמנויות לחדשנות משמעותית.
#4 מקומות עבודה שנהדר לעבוד בהם הם בריאים יותר פסיכולוגית ורגשית וגם האיזון עבודה-חיים טוב יותר
העובדה שחברות רבות באירופה אימצו את מודל העבודה של 4 ימים בשבוע אין בה די כדי להעיד על איזון טוב בין עבודה-חיים או על תרבות עבודה בריאה יותר. רק 53% מהעובדים בחברות ממוצעות באירופה הסכימו עם ההיגד "מקום העבודה שלי הוא בריא מבחינה פסיכולוגית ורגשית", בעוד ש-84% מהעובדים בארגונים הנמנים עם רשימת 100 החברות הטובות ביותר לעבוד בהן הסכימו עם היגד זה, זהו הבדל של 63%. בישראל רק 48% מהעובדים מסכימים עם היגד זה.
ב-100 חברות הטובות לעבוד בהן באירופה גם 85% מעובדים מדווחים על איזון טוב יותר בין עבודה-חיים ו-92% מהעובדים מדווחים שהם יכולים לקחת חופש כאשר הם זקוקים לו, בניגוד ל-53% ול-63% בחברות ממוצעות באירופה, בהתאמה.
שחיקת עובדים נחשבת לתופעה שכיחה מאוד והיא עולה לעסקים באירופה כ-3.2 מיליארד יורו מדי שנה!
איך יוצרים מקום עבודה בריא פסיכולוגית ומנטאלית? – הכלה ושייכות. עובדים החשים שהם יכולים להיות הם עצמם במקום עבודתם הם בעלי סיכוי גבוה פי 45% לדווח על מקום עבודה בריא פסיכולוגית ורגשית.
#5 במקומות עבודה שנהדר לעבוד בהם גם שירות הלקוחות הוא הרבה יותר טוב
חברות הזוכות לציונים גבוהים במדדי אמון מאופיינות במעגלים שונים ומגוונים אכפתיות. כאשר למנהלים באמת איכפת מעובדיהם, אז העובדים משקיעים יותר, איכפת לעובדים מהמנהלים, ולזה יש השפעה חיובית מאוד על חווית הלקוחות.
במקומות עבודה שנפלא לעבוד בהם, 91% מהעובדים מסכימים עם ההיגד "אני עובד במקום עבודה שנהדר לעבוד בו", בעוד שרק 59% עובדים העובדים במקומות עבודה ממוצעים באירופה מסכימים עם היגד זה. בישראל רק 54% מהעובדים מסכימים עם היגד זה.
עוד עולה מסקר העובדים הגדול שערכנו ב-2024, ש-89% מהעובדים בחברות הטובות לעבוד בהן מסכימות עם ההיגד "לקוחות ידרגו את השירות שלנו כשירות מעולה", בניגוד ל-61% עובדים שהסכימו עם היגד זה בחברות ממוצעות באירופה. בישראל רק 56% מהעובדים מסכימים עם היגד זה.
איך אם כן הופכים את שירות הלקוחות לסיפור הצלחה? - הסתגלות מהירה והעצמת תחושת הגאווה. לעובדים יש סיכוי של 57% לומר ששירות הלקוחות שהם מעניקים הוא מצוין אם מקום העבודה שלהם זמיש וסתגלן, וסיכוי של 50% אם הם מרגישים שלעבודה שלהם יש משמעות ממשית.
זה די ברור, אקלים ארגוני חיובי הוא חיוני לשיפור ביצועים עסקיים. מנהלים באירופה ובישראל, צריכים כל העת לבחון ולאמוד את האקלים הארגוני ואת התרבות במקום העבודה באמצעות סקרי עובדים תקופתיים, לזהות תחומים הטעונים שיפור ולהתחייב לביצוע שינויים הכרחיים. כי אחרי הכול עתיד החברה ושרידותה תלוי בזה.
ערכו סקר עובדים מבית Great Place To Work, קבלו תמונת מצב מהימנה של מצב העובדים שלכם, השוו את הביצועים שלכם לחברות מובילות נוספות והתחילו לשפר את הביצועים העסקיים תוך שיפור האקלים הארגוני.
עברתם בהצלחה את הסקר?
נפלא! קבלו את הסמכתGreat Place To Work היוקרתית והצטרפו לקהילת החברות שנהדר לעבוד בהן.