תפריט
בחירת מדינה אחרת

  ליצירת קשר  

ייעוד של ארגון יכול לתרום לרווחים רק אם פועלים כך

 ייעוד של ארגון יכול לתרום לרווחים רק אם פועלים כך

כשמדובר בביצועים עסקיים, מטרות במקום העבודה הן חשובות – אבל רק אם ןא ברורות.

מטרות חשובות יותר מרווח.

זהו ביטוי שהפך לקריאת הקרב של עסקים רבים בשנים האחרונות, כאשר צרכנים דורשים ממותגים שהם קונים מהם להיות טובים יותר, ועובדים ומחפשי עבודה דורשים ממקומות העבודה להיות טובים יותר.

הדבר נכון במיוחד מאז שהמגפה התחילה. התקופה שארכה קצת יותר משנתיים של חוסר ודאות, חרדה, פחד ובידוד הציבה את המטרות והתרבות הארגונית במעלה סדר העדיפויות עוד יותר. אנשים רוצים לקנות ולעבוד עם חברות שמשקפות את הערכים האישיים שלהם.

ומותגים בהחלט מגיבים – חברות כמו Patagonia, ‏Lego ו-Ben & Jerry’s שיווק את עצמן כמייצגות אחריות תאגידית. אך השאלה נותרת: האם מטרות בעבודה באמת מובילות לתוצאות עסקיות טובות יותר?

התשובה: זה תלוי.

הנתונים מאחורי מטרות בעבודה

כדי לברר, בית הספר לעסקים של הרווארד (HBS) השתמש במסד הנתונים הנרחב של Great Place To Work®‎ על מעורבות עובדים, כדי לקבוע אם כל המשאבים שחברות משקיעות במטרות מניבים בפועל תוצאות עסקיות טובות יותר.

HBS השתמשו במדגם של Great Place To Work של 429 חברות אמריקאיות, ויותר מ-450,000 תשובות לסקרי עובדים, כדי ליצור אמת מידה למטרות תאגידיות. העובדים התבקשו להסכים או לא להסכים עם הצהרות כמו:

  • "לדעתי יש לעבודה שלי משמעות."
  • "אני מרגיש/ה טוב לגבי הדרכים בהן אנחנו תורמים לקהילה."
  • "אני גאה לספר לאחרים שאני עובד/ת כאן."

סקרי עובדים אלה לא עסקו בסוג המטרות שהיו לחברה (למשל איכות הסביבה, צדק חברתי וכדומה), אלא רק ביקשו לדעת אם המטרות מצאו אוזן קשבת בקרב העובדים.

התוצאות שלהם עלולות להפתיע את אלה שהצטרפו לתמיכה במטרות: לתחושה בלבד של מטרות בעבודה אין קורלציה עם ביצועים פיננסיים של החברה.

הדבר שיש לו קורלציה, והוא המפתח לפיצוח הפוטנציאל של המטרות, הוא בהירות.

גורם הבהירות

בקבוצת הנתונים הראשונה ביצע HBS ניתוח גורמים וזיהה שני סוגים של חברות עם מטרות:

  • ארגונים עם מטרות ואחווה גבוהות. אלה כללו ציונים גבוהים בהצהרות כמו "כולנו בתוך זה ביחד".
  • ארגונים עם מטרות ובהירות גבוהות. אלה כללו ציונים גבוהים בהצהרות כמו "ההנהלה מביעה את הציפיות שלה בבירור".

כשהנושא היה ביצועים עסקים טובים יותר, רק קבוצה אחת בלטה: מטרות ובהירות גבוהות.

למעשה, המחקר הראה שכשלעובדים הייתה תחושה של מטרה בעבודה והם האמינו שהמנהיגים שלהם הגדירו כיוון וציפיות בבירור (מטרות + בהירות), חברות אלה הניבו ביצועים מעולים בבורסה, והשיגו תשואות גבוהות יותר ב-6.9% מהשוק.

הנהלת הביניים עושה את כל ההבדל

המחקר גם חשף שאת התפקיד הגדול ביותר לא היה של המנהלים הבכירים, אלא של מנהלי הביניים ועובדים מקצועיים. כאשר שתי קבוצות אלה חוו מטרות ובהירות, הביצועים הפיננסיים של החברות זינקו עוד יותר.

הדוח מסביר: "ממצא אחרון זה מדגיש את החשיבות המוחלטת של טיפוח רובד יעיל של הנהלת ביניים בתוך החברות: מנהלים שמאמינים בחזון החברה ויכולים לקבל כל יום החלטות שינחו את החברה בכיוון הנכון."

מטרות בעבודה: להפוך אותן לחשובה

המטרות באמת חשובות. עובדים רוצים להאמין שהם מחוללים שינוי בדרך כלשהי ויעבדו קשה יותר כשהם יאמינו במטרות של החברה.

אך מטרות של חברה צריכות להיות מיושמת בקפידה כדי להבטיח שהנהלת הביניים בתוך הארגון מבינה אותן בבירור. הנהלת הביניים צריכה להאמין בהן לגמרי ולהיות מגויסת במלואה.

אחרת התוצאות הפיננסיות לא יושפעו, וזמן יבוזבז על מילים לא חשובות.

את הסיפור המלא תוכלו לקרוא בדוח של HBR.

אפשר למדוד את המטרות בעבודה

האם אתם עובדים עם תחושה של בהירות ומטרות בעבודה? באמצעות Get Certified™‎ יחד עם Great Place To Work, בעזרת סקר עובדים Trust Index™‎ המסתמך על מחקר, למדו איך התרבות הארגונית שלכם מורכבת ואיך תוכלו ליצור מטרות נוספת. מידע נוסף.


Marcus Erb