תפריט
בחירת מדינה אחרת

  ליצירת קשר  

מה מרגישים העובדים בישראל? תוצאות סקר העובדים המקיף ביותר בישראל

 מה מרגישים העובדים בישראל? תוצאות סקר העובדים המקיף ביותר בישראל

זה קרה ה-2024, כאשר ישראל נמצאת כבר בחודש השביעי למלחמת חרבות הברזל, ובישראל כמו בישראל -  המלחמה הפכה לשגרה. בחודש מאי בשנה זו ערכנו ב-Great Place To Work סקר עובדים מהגדולים והמקיפים שנערכו כאן בישראל, שתכליתו - לבחון את חווית העובדים במקומות עבודה בישראל ולאמוד את האקלים והתרבות הארגונית. הוא בוצע במסגרת סקר עובדים גדול יותר שכלל את רוב מדינות אירופה, כך שבנוסף הוא מאפשר לנו להשוות את חווית העובדים הישראלים לחוויית העובדים באירופה. 

הסקר מספק תמונת מצב מהימנה ותובנות יקרות ערך לכל מנהל ומנהלת בכל ארגון, עסק וחברה בישראל, ובמיוחד עבור ארגונים המתמודדים עם דלת מסתובבת על עובדים, קושי בגיוס ושימור של טאלנטים, שחיקה, בעיות בפרודוקטיביות וברמת המוטיבציה בעבודה.

ב- Great Place to Work הצבנו את הסטנדרט העולמי למדידה ולדרוג אקלים ארגוני

הסקר, שכמוהו כאמור טרם בוצע כאן בעבר, התבסס על מדד האמון הבינלאומי שלנו ב-Great Place To Work, ה-™Trust Index, שפיתחנו בקפדנות והפך לסטנדרט עולמי למדידת חווית עובדים ואקלים ארגוני במקומות העבודה. 

סקר זה נוסח לאחר שזיהינו כי אמון הוא המרכיב המרכזי ביצירת מקום עבודה שנהדר לעבוד בו, והוא מהווה גם את הבסיס לקבלת הסמכת Great Place To Work היוקרתית. הסכמת Great Place To Work היא תו איכות למקומות עבודה וכוללת שלושה שלבים: 1) עריכת סקר עובדים מקיף על בסיס פלטפורמה ייעודית שפיתחנו, אשר מאפשרת לנתח בצורה מדויקת את התרבות הארגונית. הסקר של Great Place To Work מבוסס על מתודולוגיה סדורה ומוכחת מחקרית, שלוקחת בחשבון מרכיבים של תרבות ארגונית שמשפיעים על תוצאות עסקיות וביצועיים. קיימות לא מעט פלטפורמות לעריכת סקרי עובדים, שבודקות עמדות, ערכים, מחוברות ואקלים ארגוני, אבל מה שחשוב הוא אילו הגידים לבחון, כיצד הם מנוסחים והאופן שבו מנתחים את התוצאות. מערכת ה-Emprising שלGreat Place To Work  נחשבת למובילה בתחום ניהול סקרי עובדים. 2) קבלת ההסמכה, שתלויה בציון שהארגון מקבל במדד האמון, באחוז ההיענות ובמילוי שאלון על התרבות הארגונית. ההסמכה של Great Place To Work הוא אות ההוקרה המוכר בעולם לחברות שטוב לעבוד בהן. 3) מיתוג מעסיק. ההסמכה שלGreat Place To Work  מסייעת במשיכת טאלנטים לארגון ובהעצמת הגאווה הארגונית. כחלק ממהלכי תקשור ההסמכה, חברות מוסמכות Great Place To Work שקיבלו את הציונים הגבוהים ביותר במדד האמון, נכנסות לרשימה מכובדת שעם חבריה נמנות חברות מצטיינות כמו: 'אנבידיה', אמריקן אקספרס', 'Target', 'Hewlett Packard Enterprise', 'Deloitte', 'הילטון', CISCO', 'hulu' 'וגם חברות ישראליות כמו 'מור בית השקעות', 'סבון','Energean', 'Tenable' ועוד, שמתפרסמות באמצעי מדיה שונים, לרבות מגזין Fortune

חברות

יונתן פייטרה, הבעלים של Great Place To Work Israel, מספר על בניית סקר מדד האמון: "אחרי שסקרנו את חוויותיהם של יותר מ-20 מיליון עובדים מדי שנה, במשך כ-30 שנים, בלמעלה מ-170 מדינות בכל רחבי הגלובוס – אנו יודעים שתרבות ארגונית המבוססת על אמון בין ההנהלה לבין העובדים היא הבסיס לעסקים מצליחים, וכי תרבות ארגונית חזקה וחיובית היא מה שהופך את הארגונים הנמנים עם רשימת החברות הטובות לעבוד בהן למגנט המושך עובדים מוכשרים, לבעלות ביצועים מרשימים ולרווחיות הרבה יותר ביחס לחברות הממוצעות. על בסיס תובנות אלו יצרנו את סקר העובדים שלנו, המספק לארגונים בכל העולם כלי רב

1. עוצמה לשיפור האקלים הארגון ולשדרוג חווית העובדים, וניתן ליישם את מסקנותיו גם בשגרת מלחמה כמו זו שאנחנו נמצאים בעיצומה כיום".

גילינו כי אמון בהנהלה הוא חיוני לחוויית עובדים טובה וחיובית, וכי מנהלים בונים אמון כשהם מפגינים באופן עקבי - אמינות, כבוד והגינות כלפי עובדיהם. 

  • אמינות נוצרת על ידי קיום הבטחות, אותנטיות ויושרה. 
  • לכבוד זוכים על ידי הפגנת אכפתיות אמיתית וכנה לעובדים.
  • והוגנות מושגת על ידי הכרה ומתן הזדמנויות לצמיחה ולהתפתחות באופן שווה לכלל העובדים.

עוד זיהינו כי במקומות עבודה נחשקים העובדים גם חשים:

  • גאווה. זו מושגת כאשר העובדים מרגישים שלעבודה שלהם יש השפעה ומשמעות, כשהם תורמים לארגון ושעבודתם היא הרבה מעבר לרק "עבודה". 
  • ואחווה. תחושה זו באה לידי ביטוי כאשר עובדים מתארים את עמיתיהם כחברים או 'כמו משפחה'.

יונתן פייטרה: "סקר העובדים שלנו ב-Great Place To Work בודק אפוא 5 ממדים אלו, שיחדיו יוצרים את מדד האמון, והוא מציג לחברות תצוגה נקודתית של המדדים המרכזיים המרכיבים מקום עבודה שנפלא לעבוד בו. בעזרתו ארגונים יכולים לזהות במהירות היכן להתמקד כדי להשתפר ולהתייעל על מנת למקסם את חווית העובדים, את הביצועים, את הפרודוקטיביות וגם את שורת הרווח". 

סקר אקלים ארגוני חדש: איזו מדינה במקום הראשון? והיכן ישראל ממוקמת?

הסקר הגדול נערך על ידי חברת Opinion הנורווגית אך הוא מושתת על מדד האמון שלנו ב-Great Place To Work, ובו נסקרו 21 מדינות באירופה, כולל ישראל. במסגרתו נערכו 27,969 ראיונות, כאשר בכל מדינה נערכו בין 500 לבין 1,500 ראיונות עובדים, והממצאים היו מעניינים מאוד בכל מה שנוגע לישראל, ומה שקורה בישראל לעומת מה שקורה במדינות השונות באירופה.

יונתן פייטרה: "מהסקר עולה כי בתפיסת חוויית העובדים את התרבות הארגונית במקום העבודה, ישראל נמצאת במקום ה-14 מתוך כאמור 21 מדינות. ישראל קיבלה ציון כללי של 54% במדד האמון שלנו ב-Great Place To Work, שזה אמנם ציון הנמוך מהממוצע האירופי העומד על 57%, אך הוא גבוה ביחס למדינות מסוימות באירופה, כגון בלגיה הנמצאת במקום ה-16 עם ציון כללי של  52%, צרפת הממוקמת במקום ה-17 עם ציון כללי של 50%, פולין במקום 20 עם ציון כללי של 48% ואיטליה בתחתית הרשימה עם ציון כללי של 44%.

דנמרק זכתה למקום הראשון במדד האמון עם ציון כללי של 66%. באופן די מפתיע טורקיה ממוקמת במקום השני עם ציון כללי של 65%, נורבגיה במקום השלישי עם ציון כללי של 64%, הולנד במקום הרביעי עם ציון כללי של 64% ושוויץ במקום החמישי עם ציון כללי של 63%". 

Trust index 54

כאשר צוללים לנתונים עצמם התמונה של תפיסת עובדים בישראל את מקום עבודתם היא מורכבת יותר. יש נתונים מעודדים יותר ויש נתונים המעידים על כך שיש מה לשפר בתרבות הארגונית הישראלית.  

גבוהים במימד האמינות והאחווה, אך מה קורה במימד הכבוד במקומות עבודה בישראל?

2. עובדים בישראל מדרגים יחסית גבוה את רמת האמינות במקומות עבודה (56%), בדומה לממוצע של מדינות אירופה (56%), וגם את מימד האחווה במקום העבודה (59% בישראל, 61% באירופה), אך במימדים כמו כבוד במקום העבודה (50% בישראל, לעומת 55% באירופה) נראה כי המצב טעון שיפור.

Overall Satisfaction and dimension scores

אפשר להסביר את הדרוג הנמוך יחסית במימד הכבוד בישירות הישראלית, ב"חוצפה" הישראלית, הצד השני של מטבע הנגישות. סגנון התקשורת הישיר יכול להיתפס כבוטה על ידי מי שמעדיף צורות התקשרות מנומסות יותר. אך ישירות זו אינה נועדה לשדר ולהביע חוסר כבוד אלא לתקשר ביעילות ובכנות. בנוסף, ייתכן וניתן להסביר ציון נמוך בממד הכבוד בהעדפת הישראלים מהירות, אותנטיות וגמישות על פני מבנים נוקשים ופרוטוקולים פורמליים.

והיכן ישראל ממוקמת במדד ההוגנות במקומות עבודה?

במדד ההוגנות במקומות עבודה התמונה גם כן מורכבת. בעוד שניתן לומר שארגונים בישראל מתעלים על הממוצע האירופי ומפגינים סובלנות ראויה להערכה כלפי אנשים בגילים מגוונים (בישראל 67%, באירופה – 63%), כלפי אנשים מגזעים/ממוצאים שונים (בישראל 80%, באירופה – 75%) וג'נדרים שונים (בישראל 77%, באירופה 72%), כאשר בוחנים את רמת ההוגנות בשכר ובחלוקת הרווחים התמונה מתהפכת. 

רק 37% מהעובדים חושבים שהם מקבלים שכר ההולם את העבודה שלהם, לעומת אירופה שבה הממוצע הוא 45% מהעובדים. ובכל מה שנוגע לנשים בישראל, רק 33% מהעובדות בישראל סבורות שהן מקבלות שכר ההולם את עבודתן, לעומת אירופה שם 42% מהעובדות סבורות שיש הלימה בין שכרן לעבודתן.

יונתן פייטרה מוסיף: "הוגנות השכר מושפעת כמובן ממשתנים חיצוניים כגון יוקר מחיה ויציבות כלכלית, אבל גם ממאפיינים של תרבות ארגונית, כמו למשל איזון בין חיים אישיים ועבודה, הזדמנויות לפיתוח מקצועי, תחושת הערכה והכרה ושותפות בהצלחות. בכל המדדים האלה ישראל קיבלה ציון הנמוך מהממוצע באירופה, אבל בעיקר בהיגד: "אני מרגיש/מרגישה שאקבל חלק הוגן מהרווחים שנעשים על ידי ארגון זה". ישראל קיבלה ציון של 35%, הנמוך ביותר מכל המדינות באירופה! תחושת העובדים שהם לא חלק מהצלחת הארגון נובעת מחוסר שקיפות, תקשורת לקויה ואסטרטגיה שגויה בניהול סך התמורה שהארגון מציע לעובדים. הרי זה לא שבישראל משקיעים פחות בעובדים, אלא שההנהלה לא מספיק מקשרת בין הצלחות להטבות, תמריצים ותגמולים שהעובדים מקבלים."

Employee Surveys Emprising 01

מגמה מעורבת במימד הגאווה של העובדים הישראלים

במימד הגאווה בסקר מדד האמון שלנו ב-Great Place To Work התגלה בישראל נתון מדאיג והוא השיעור הנמוך של עובדים שמעידים על עצמם שהם מצפים להגיע לעבודה - 34% מהעובדים בלבד הסכימו עם ההיגד הזה, כאשר באירופה 51% מהעובדים מסכימים עם הגד זה. נתון זה של חוסר חשק להגיע לעבודה הוא חוצה מגזרים ותעשיות, כך שגם בתחום הבריאות רק 35% מהעובדים הסכימו עם ההיגד שהם מצפים לבוא לעבודה, רק 38% מהעובדים בהייטק ו-35% מהעובדים במגזר הציבורי.

"הנתון הזה קשור בין היתר לתחושת ההשפעה שיש לעובדים בישראל. כאשר עובדים מרגישים שהם תורמים להצלחת החברה ושלתפקידם יש השפעה על הביצועים של החברה, הם מרגישים מחוברים יותר ומעורבים יותר וכתוצאה מכך הצפייה שלהם להגיע לעבודה תתעצם", מסביר יונתן פייטרה.

עם זאת, התעלנו על אירופה בממד אחר של גאווה;  62% מהעובדים בישראל הסכימו עם ההיגד "שהם גאים לספר לאנשים אחרים על מקום עבודתם", בעוד שבאירופה 60% מהעובדים הסכימו עם הגד זה.

image5

מה ניתן ללמוד מהסקר על תחושת האחווה במקומות עבודה בישראל?

במימד האחווה המגמה מעורבת גם כן. מצד אחד מקומות עבודה בישראל יכולים להתגאות בכך שהם מקבלים בחום ובברכה עובדים חדשים. 71% מהעובדים בישראל מסכימים עם ההגד לפיו "כשהצטרפו לחברה זכו לקבלת פנים חמה", באירופה 68% מהעובדים הסכימו עם הגד זה. כשבדקנו סקטורים, ראינו שנתון זה מטפס עוד יותר כאשר מדובר בארגונים ללא מטרות רווח/עמותות, שם 79% מהעובדים הסכימו עם הצהרה זו, באירופה 70% מהעובדים, ובהייטק 80% מהעובדים הסכימו עם הגדר זה, באירופה 75%.

יונתן פייטרה: "לעומת זאת, במגזר האירוח (מלונות, מסעדות וכו') מימד האחווה צונח בישראל.  הצהרה כמו "לאנשים אכפת כאן אחד מן השנייה" זוכה להסכמה רק בקרב 47% מהעובדים בתעשיית האירוח, והציון הכללי של מימד זה במגזר הזה הוא 53%, בעוד שבאירופה במגזר זה הציון הכללי הוא 61%, והממוצע הכללי בישראל במימד האחווה הוא 59%. אפשר להסביר נתונים אלו במגזר האירוח בכך שעבודות בתחום האירוח הן פעמים רבות זמניות ויש בהן תחלופה גבוהה של עובדים, למשל עבודה במלצרות. בתקופות עבודה קצרות לא מספיקים לפתח קשרים בינאישיים אמיצים. להבדיל מישראל, באירופה תפקידים כמו מלצרות נחשבים לקריירות של ממש, אנשים עובדים בתחום האירוח שנים והמשרות אינן זמניות, וזה בהחלט יכול להסביר את הפער.

נראה אפוא כי תמונת המצב מקומות עבודה בישראל  היא מורכבת, וניתן לומר כי לארגונים בישראל יש לאן לשאוף ויש מה לתקן. ארגונים רבים בישראל בולטים במימד ההוגנות והכלת מגוון (גיל, ג'נדר, מוצא וכו') אך הוגנות זו לא באה ידי ביטוי בשכר. אנחנו גם עם ציונים גבוהים יחסית במימד האמינות והאחווה, אך מנגד לעובדים בישראל אין חשק לבוא לעבודה, מה שמעיד על חוסר מעורבות של עובדים ובעיות של מוטיבציה בעבודה.  

חשוב להבין כי תוצאות אלו הן אינן איזו גזרה משמים שצריכים לקבל ולהשלים עימן. חשוב וכדאי לשפר את ההיבטים הטעונים שיפור במקומות עבודה בישראל כדי להתמודד עם תופעות תחלופת עובדים, שחיקה, מוטיבציה ירודה ובעיות בפרודוקטיביות, שבסופו של יום פוגעות בארגון, במיתוג שלו ובריווחיות שלו. 

Great Place To Work - יוצרים ביחד איתכם מקום עבודה נחשק, שנהדר לעבוד בו

אם יצרתם מקום עבודה נחשק שהעובדים בו סבורים שטוב לעבוד בו, פנו אלינו והגישו מועמדות לקבלת הכרה ואת ההסכמה היוקרתית שלנו ב-Great Place To Work. נשמח לעזור לכם לקבל הכרה על האקלים התרבותי הייחודי שלכם ולמתג את הארגון שלכם.

אך אם רוצים לשפר את האקלים הארגוני ואת חווית העובדים, אם אתם שואפים למשוך עובדים מוכשרים ולשמר אותם לאורך זמן, לשפר את האחווה, הכבוד, ההוגנות והגאווה ובתוך כך גם להצטרף לרשימת מקומות העבודה הטובים ביותר בעולם, אז פנו אלינו ונשמח לסייע לכם להפוך למקום עבודה נהדר.

להרשמה הקליקו כאן


יונתן פייטרה