מהן קהילות עובדים?
"הדבק שמאחד אנשים הוא לא חברה או מוצר; כי אם ערך או מטרה משותפים",
נילופר מרצ׳נט, מחברת הספר '11 כללים ליצירת ערך בעידן החברתי'.
ככל שתוכניות גיוון והכלה הופכות נפוצות יותר במקומות העבודה כך קהילות עובדים צוברות פופולריות. יחד עם זאת, קהילות עובדים אינן עניין חדש, הן קיימות כבר מאז שנות ה-60 של המאה ועשרים, עת עובדים שחורים בחברת זירוקס התארגנו יחד כדי לדון במתח הגזעי ששרר במקום העבודה.
כיום קהילות של עובדים רלוונטיות מתמיד, כשנושאי מגדר, גיל, מוצא אתני, זהות אישית ופוליטיקה משפיעים על כולם, על כולנו.
בתמונה: הכנס הבינלאומי לנשים העובדות בחברת Cadence, מוסמכת Great Place To Work.
כיצד פועלות קהילות עובדים?
קהילות עובדים אלו הן למעשה קבוצות התנדבותיות, המובלות על ידי עובדים, ומטרתן לטפח מקום עבודה ששם דגש על גיוון והכלה.
חברי הקהילה מונים עובדים החולקים מאפיין משותף - מגדר, מוצא אתני, העדפה מינית, השתייכות דתית, אורח חיים או תחום עניין. כאשר הקבוצות הללו קיימות על מנת לספק תמיכה, עזרה בפיתוח אישי ובפיתוח הקריירה וכן ליצור מרחב בטוח שבו העובדים יכולים להביא לידי ביטוי את עצמם, ללא כל חשש מביקורת. במקרים רבים גם בעלי ברית של חברי קהילת העובדים יוזמנו להשתתף במפגשים כדי לתמוך בעמיתיהם.
על פי TOPMBA לכ-90% מהחברות הנמנות עם רשימת Fortune 500 יש קהילות עובדים, ובוודאי לא תופתעו לקרוא כי לרוב החברות הנמנות עם רשימת החברות הטובות לעבוד בהן של Great Place To Work יש גם כן קהילות עובדים תוססות.
מה הן המטרות של קהילות עובדים?
המטרות והיעדים הנמצאים בבסיסן של קהילות עובדים הם בין היתר:
- שיפור תנאי העבודה לעובדים החשים מנוכרים ובלתי שייכים. קהילות עובדים עוזרות לעובדים המרגישים מודרים וגם לעובדים מרחוק להרגיש מחוברים באמצעות עניין משותף או מטרה משותפת.
- הפיכת סביבת העבודה הפיזית לטובה יותר עבור כלל העובדים. לדוגמה, בניית שירותים נייטרליים מגדרית או שיפור הנגישות במקום העבודה.
- מרחב בטוח. יצירת מקום בטוח עבור העובדים, מקום שבו השיחות יכולות לזרום בחופשיות וכל אחד ואחת יכולים להרגיש בנוח לשתף את חוויותיהם.
- כר פורה לפיתוח מנהיגות. מנהיגי קהילות עובדים יכולים לעזור לזהות מנהיגים מוכשרים ומנהלים בהתהוות, שאחרת עלולים להתעלם מהם בגלל הטייה בלתי מודעת. עובדים בקהילות יכולים להתחבר למנטורים ולעמיתים תומכים במחלקות הארגוניות השונות.
- צמצום ההסתברות לתסכולים מודחקים. לקהילות עובדים יש את הפוטנציאל להעלות סוגיה או בעיה שבעייתי או מסוכן לאינדיוודואל להעלות אותן. זה יכול לעזור לטפל בבעיה במהירות ולמנוע התפתחות של סביבת עבודה רעילה.
מדוע קהילות עובדים חשובות בעצם?
קהילות אלו חשובות כי אנחנו יודעים למשל שחדשנות יכולה לפרוח אך ורק בסביבה שבה עובדים חשים בה בטוחים לבטא את עצמם.
בתמונה: כמה מחברי קהילת העובדים בחברת Zillow מתכונננים לצעוד במצעד הגאווה. Zillow מוסמכת Great Place To Work.
כך שקהילות אלו למעשה בונות מערכות יחסים שעוזרות לארגונים לשגשג. הקבוצה מעניקה תחושת שייכות, מעודדת שיחות ודיאלוגים, מביאה נקודות מבט חדשות ורעננות להתבונן בהן על סוגיות ואתגרים, וכך מניעה חדשנות במקומות העבודה.
מנהלים רבים בחברות שיש בהן קהילות עובדים מוצאים שקהילות אלו מספקות תובנות מעמיקות, וביחד עם סקר האמון שלנו, ה-Trust Index™, מבטיחים שכל העובדים יכולים להצליח, ללא כל קשר לתפקיד שלהם או לנתונים הדמוגרפיים שלהם.
כך בונים קהילת עובדים במקום העבודה, שלב אחרי שלב
קהילות עובדים יעילות פועלות מלמטה למעלה ומלמעלה למטה. הן זקוקות לא רק להסכמת העובדים המשתתפים ועמיתיהם, בני הברית, אלא גם לתמיכה, מימון ואישור של ההנהלה.
שלב #1: איסוף נתונים ומידע. תחילה יש להבין היכן עומדים ולאמוד את חווית העובדים. כדאי לערוך סקר עובדים כדי לנתח ולזהות בעיות ופערים בין קבוצות העובדים השונות. בנוסף, לאחר הקמת הקבוצות חשוב לבצע מדי תקופה שוב סקר כדי לעקוב ולראות אם יש שיפור בחווית העובדים.
שלב #2: קביעת עקרונות מנחים. כדי לבצע את השלב הזה כדאי מאוד לשאול את חברי הקהילה מהו החזון שלהם? אילו מטרות הם מייעדים לקהילה? מי לדעתם יכולים להיות חברחם בקהילה? מהן הציפיות של כל חבר וחברה בקהילה? - בהתאם לתשובות אפשר לשרטט את העקרונות המנחים וליישר קו עם כלל החברים והחברות. יש לשתף את חברי הקבוצה בעקרונות מנחים אלו ולתת מקום לשאול שאלות.
תמונה: 6 Tips for Building an ERG To Support Employees With Disabilities
שלב #3: קבלת חסות המנהלים. מומלץ מאוד להבטיח שלכל קהילת עובדים יש מנהל המעניק לה חסות, כזה שתומך בקהילה ומשתתף, ולא רק משמש צינור בין חברי הקהילה להנהלה הבכירה. זה עוזר מאוד להגיע ליעדים ולממש את המטרות של הקהילה.
שלב #4: הציעת הזדמנויות להתפתחות מקצועית ולצמיחה. נכון, קהילות אלו נועדו לספק מרחב בטוח לקבוצות שיש להן תת-ייצוג, אך הן גם יכולות להציע לחברים ולחברות נתיבים להתפתחות מקצועית. ניתן להציע לחברים מגוון הכשרות, מסדנאות לניהול זמן ועד פיתוח מנהלים.
לאחר ביצוע שלבים אלו הזמינו את העובדים לקחת חלק בקהילה בין אם כחברים ובין אם כבעלי ברית.