אנשים רבים רואים את הצמיחה של בינה מלאכותית (AI) בחיי היומיום שלנו ועומדים באמביוולנטיות מסוימת. בעוד שיש יתרונות ברורים, יש גם שאלות לגבי ההשפעה של AI על איך עבודות יבוצעו, איך החלטות יתקבלו ומה העתיד טומן בחובו. חלקם מצפים למנף את הבינה המלאכותית בעוד שאחרים חוששים שהיא תחדור עמוק יותר לחיינו.
כך או כך, תפקידינו בתור מנהיגים ומנהיגות הוא להכין את ההון האנושי בארגון לעתיד ולהכשיר אותו באופן כזה שהארגון יוכל להתמודד עם מציאות משתנה ומתפתחת ועם אתגרים חדשים.
מקומות העבודה הטובים בעולם דואגים שלכל העובדים תהיה הזדמנות ללמוד את הטכנולוגיה העדכנית ביותר ולעזור ליצור במשותף את הטמעת הבינה המלאכותית בארגון.
האם העובדים שלכם מוכנים למהפכת הבינה המלאכותית הגנרטיבית?
נתונים מלינקדאין מראים כי ארבעה מכל חמישה עובדים בארה"ב רוצים הכשרה נוספת על כלי בינה מלאכותית, אך רק 38% מהמנהלים בארה"ב עוזרים כיום לעובדים להשיג אוריינות בתחום. בנוסף, יותר מנכ"לים מדווחים שהם משקיעים בטכנולוגיה עצמה (57%) מאשר מפתחים את הכישורים והיכולות של כוח העבודה שלהם (43%).
החברות שמככבות ברשימות מקומות העבודה הטובים בעולם של מגזין Fortune, המבוססת על הדירוג של Great Place To Work, נוהגות אחרת.
"בתור מקום העבודה הטוב ביותר בעולם, חשוב להציג ולאמץ טכנולוגיה חדשה שמציעה יתרונות משמעותיים לאופן העבודה שלנו", אומר מייקל לידינגר, מנהל מידע ראשי בהילטון.
מכיוון שהטכנולוגיה מבטיחה לשנות מן היסוד את האופן שבו אנחנו עובדים, חברות שנשארות מחויבות לאנשיהן צפויות לזכות להצלחה הרבה ביותר.
"אני מתמקד בעתיד, וללא ספק, עתיד העבודה מונע על ידי בינה מלאכותית גנרטיבית", אומר מייקל בוש, מנכ"ל ®Great Place To Work. "חברות מונחות מטרה יבטיחו שבינה מלאכותית תשמש לפתרון הבעיות המורכבות הנובעות מהבטחת שגשוגם של כל בעלי העניין בקפיטליזם החדש הזה, המתוכנן על ידי מכונה".
"בעולמנו המהיר כיום, אנשים נוטים לחשוב על משחק סכום אפס. כדי שאדם אחד ירוויח, מישהו אחר חייב להפסיד; כדי שאקבל פרוסה גדולה יותר מהעוגה, זה אומר שצריך לקבל פרוסה קטנה יותר. זה יוצר דפוס חשיבה של מחסור ומגביל את היכולת שלנו להתמודד עם אתגרים מורכבים." אומר בוש.
"נסו לדמיין תכנון ל-500 השנים הבאות. סוג זה של פרספקטיבה ארוכת טווח מעודד אותנו לחשוב על רווחה קולקטיבית, טיפוח סביבה שבה כולם מרוויחים מההצלחה של כולם. מדובר ביצירת קהילה שבה כבוד, הגינות ויושר אינם רק אידיאלים אלא מציאות מעשית. כשחושבים על 500 שנה קדימה, מבינים שכולם מצליחים יותר כשכולם מצליחים יותר. זה עד כדי כך פשוט".
בהקשר זה, הוא סבור כי "מכונות שוות תקווה... מכונות יכולות לשפר את התוצאות עבור כולם. מכונות יחשבו שחשיבה של סכום אפס אינה הגיונית, ולכן הן לא יעשו זאת". בניגוד לבני אדם, למכונות אין אינטרס אישי והן פועלות ללא הטיות שיכולות להוביל להחלטות קצרות רואי. זה הופך אותן לעוזרים אידיאליים בחתירה לתוצאות שיועילו לכולם לאורך זמן, אפילו מאות שנים לתוך העתיד.
כאשר אנו משלבים AI בחיינו ובמקומות העבודה שלנו כיום, חיוני לאמץ ולהבין טכנולוגיה זו על ידי עידוד אחד את השני (ואת הדור הצעיר) ללמוד כיצד כלי AI יכולים להכין אותנו לעתיד שבו הטכנולוגיה תומכת בהצלחה הקולקטיבית שלנו.
מחקר של Great Place To Work מצא כי חברות שבהן יותר עובדים משתתפים בחדשנות מסתגלות מהר יותר לתנאי השוק המשתנים. עבור חברות שבהן מספר גבוה יותר של עובדים מדווחים על סביבת עבודה שמעודדת הצעות של רעיונות חדשים, הגידול החציוני בהכנסות משנה לשנה גבוה יותר מפי חמישה מאשר חברות ברבעון התחתון.
כשמדובר בבינה מלאכותית, זה אומר להבטיח שלכל העובדים שרוצים להשתתף יש הזדמנות לחקור וללמוד.
להלן כמה כלים פרקטיים שתוכלו ליישם היום בארגון על-מנת למנף את ההזדמנות שהבינה המלאכותית מציבה בפנינו:
1. בנו צוותים חוצי תפקידים ומחלקות כדי לחקור הזדמנויות AI.
בחברת Trek Bicycle, חקר הבינה המלאכותית החל עם צוות "הטכנולוגיות המתקדמות" (Advanced Technologies) שלו, אך הוא פתח בחקירה כלל-ארגונית כדי לקבוע כיצד AI יכול לשפר שיטות עבודה ותהליכים.
הצוות היה משוכנע שלכולם, ללא קשר לתפקידם, מגיעה הזדמנות שוויונית לרתום את היתרונות של AI כדי להפוך את עבודתם וחייהם למהנים יותר. הצוות בילה מספר חודשים בראיונות עם כל מחלקה על האופן שבו AI עשוי לשפר את סביבת העבודה שלהם, ועובדים בכל רמות העסק התבקשו לתת משוב.
מתוך ראיונות אלה, הצוות הציג למנהלים הבכירים של Trek רשימה של כמעט 40 מקרי שימוש קונקרטיים עבור AI. כל פרויקט שם בראש סדר העדיפויות את רווחתם של עובדי Trek הנוכחיים ופותח עם תובנות מכל מחלקה.
חברות כמו Crowe יצרו מרחב לעובדים לשיתוף החששות או השאלות שלהם סביב AI.
"עבור אנשים רבים, אנו מבינים שהתפשטות הבינה המלאכותית במקום העבודה יכולה להיות מפחידה, ולהעלות שאלות לגבי קצב הלמידה, יישומי הכלים וציפיות המיומנויות", אומרת לורטה קמברון, מובילת קשרי הטכנולוגיה והיועצת המשפטית של קרואו. "אנו מציעים תוכנית רחבה ומתפתחת לשיפור מיומנויות AI, התומכת בדרך שבה מבוגרים לומדים".
העובדים מתחילים בקורס המתאר את היסודות של בינה מלאכותית גנרטיבית, כולל למידה על אתיקה וסיכונים. לאחר מכן הם מוזמנים להצטרף ל"גדילת הבינה המלאכותית" של קרואו, שם הם יכולים ללמוד יחד בזמן אמת.
קרואו מציעה יותר מ-10 גילדות - קבוצות שעוסקות ביכולות עסקיות וטכנולוגיות אסטרטגיות שונות. "קהילות אלה הן מרחבים לשיתוף פעולה מזדמן, נטוורקינג וחשיפה חווייתית בין יחידות עסקיות, לכל עובד ללא קשר לתפקיד או ניסיון קודם", היא אומרת.
2. התמקדו בבניית אמון עם העובדים
מחקרים מראים כי משבר אמון עולמי מאיים למנוע מחברות לנצל טכנולוגיה כמו AI.
"אמון אומר לעובדים שהמעסיק שלהם ישתמש בבינה מלאכותית באופן שיהפוך את החוויה שלהם במקום העבודה לטובה ושוויונית יותר", אומר בוש. "צרכנים יחפשו מידע על החברות היצרניות ושיטות ההעסקה שלהן כדי להחליט אם הם יכולים לסמוך על המותגים האהובים עליהם. היכולת של צרכנים ולקוחות לסמוך על האופן שבו חברה משתמשת בבינה מלאכותית תלויה בידיעה שהעובדים שלה סומכים עליה".
בדירוג 100 המקומות הטובים בעולם, 83% מהעובדים אומרים שאנשים מסתגלים במהירות לשינוי בארגון שלהם, בהשוואה ל-61% בלבד במקומות עבודה טיפוסיים בארה"ב. איך 100 החברות הטובות ביותר בונות את רמת האמון הגבוהה הזו?
Adobe מחויבת לפיתוח אחראי של בינה מלאכותית גנרטיבית, כשהיוצרים נמצאים במרכז. בכל היחידות העסקיות של Adobe, כלי בינה מלאכותית גנרטיבית מבקשים לשפר, לא להחליף, את הדמיון האנושי והיכולת האנושית, ומעניקים ליוצרים את כל היתרונות למימוש הפוטנציאל שלהם. החברה הקימה ועדת האתיקה של בינה מלאכותית וועדת ביקורת, אשר מפקחות על חקר הבינה המלאכותית של בארגון.
אדובי אומרת שעובדיה הם בעצמם לקוחות ולכן ממלאים תפקיד מכריע בבדיקות בטא ובמתן משוב על טכנולוגיה חדשה. Adobe ראתה עלייה במעורבות העובדים בבדיקות בטא של מוצרים, עם אלפי עובדים שהשתתפו ביותר מ-30 פרויקטים חדשים בשנה האחרונה.
אדובי יצרה גם "AI@Adobe>" קבוצת עבודה חוצת ארגון כדי לקדם, לפקח ולתמוך במאמצי העובדים להטמיע בינה מלאכותית גנרטיבית בתהליכי עבודה, לחנך על הנושאים המורכבים סביב בינה מלאכותית גנרטיבית ולעזור לצוותים ללמוד זה מזה.
3. בנו מודולים של למידה ייעודיים לבינה מלאכותית
עבור חברות עם תוכניות למידה ופיתוח, AI הפך במהירות למוקד.
KPMG השיקה את תוכנית הכשרה GenAI 101 כדי לעזור לאנשים לפתח את כישוריהם סביב הטכנולוגיה. תלמידים המשתתפים בתוכנית נחשפים לטרמינולוגיה מרכזית של AI ולומדים כיצד ניתן ליישם AI במקום העבודה, הסיכונים והאתיקה סביב שימוש ב- AI, המכניקה של הנחיות AI יעילות ועוד. העובדים נדרשים גם לעבור תוכנית הכשרה בשם "בינה מלאכותית מהימנה".
ב-Ally Financial, "ימי AI" רבעוניים מציעים הזדמנות לעובדים לשמוע מדוברים מומחים ולצפות בהדגמות חיות של כלי AI ויכולותיהם. באופן רחב יותר, קהילת AI מציעה הזדמנות לחברי צוות המעוניינים להרחיב את הקריירה שלהם, לבנות מיומנויות ואת הביטחון העצמי שלהם באמצעות כלי הבינה המלאכותית. החברה מעודדת גם למידה מעמיתים ומפגשים חודשיים לעובדים עם מומחי מדעי הנתונים בחברה.
כדי לעודד עובדים ללמוד, PwC הפכה את תוכנית הלימודים שלה בתחום הבינה המלאכותית למשחק. עם משחק טריוויה חי בשם "PowerUp", העובדים יכולים להשתתף בחידונים על אסטרטגיית החברה ותכנים אחרים מתוכנית הלימודים של PwC בתחום הבינה המלאכותית, לזכות בפרסים וליצור סיבה לעובדים להתאחד ולהתחבר. מאז השקתו, ל-PowerUp יש יותר מ-9,000 משתתפים בכל משחק חודשי ברחבי ארה"ב ומקסיקו.
הכנת עובדים לבינה מלאכותית לא אומרת שצריכים להתמקד רק בפרטים הספציפיים של הטכנולוגיה. חברות כמו מריוט אינטרנשיונל רואות בכך שאוריינות דיגיטלית כללית היא בסיס חיוני לעתיד העבודה, והפכו את תוכניות הלמידה והפיתוח לחלק מרכזי במאמצים לערב את עמיתיה בכל תפקיד.
מעוניינים לעשות את הצעד הראשון כדי להבין מה העובדים שלכם חווים בעבודה כיום?